میدان های مشهور جمهوری اسلامی ایران یا این تشریفات ترحیم مشهد که میدانهای شهری اهل ایران، به تناسب شغل هایی که در گوشه خویش داشته اند، گزینه مراجعه عامه مردم بوده اند. این تلاش مشمول خرید و فروش ، بیتوته و تماشا و تدارک آسایش اقلیمی در عرصه ی میدان ها بوده میباشد.
این عملکردها در پوسته سه سیرتکامل فرمی «حجره و حجره تاق نما» ، «تاقنما» ، و «رواق» به میدانها لینک و پیوند میخورند. از آنجا که جداره ها خلال تعریف و تمجید کالبدی میدان در کردار نام و نشان فرضی آن ها نقش بارزی دارااست؛ کارایی معماری میدان در کشور ایران آیتم پژوهش بر محور سه سیرتکامل فوق احصا میشود:
1.اولیه سیرتکامل، میادین دارنده حجره و حجره تاق نما میباشند . خواسته از حجره فضایی مانند اتاق در میادین یا این که بازارها، تراس مساجد، مدرسه های و خانقاه ها با کاربری تجاری یا این که غیرتجاری میباشد.
نقش عنصرها تاقی درین سیرتکامل، تولید حجره هایی با عملکردهای مختلف در اشکوب اولیه و دوم میدان است. چنانکه حجره های طبقه همکف میدان نقش عالم دارنده کاربری تجاری و حجره های طبقه ی همکف و فوقانی میدان توپخانه به ترتیب دارنده کاربری انباری و اقامتی برای مراقبت زنبورک ها و توپ ها و اسکان زنبورکچی ها و توپچی ها بوده میباشد از و سوی دیگر درین سیرتکامل با نوع دیگر از کارکرد موادتشکیل دهنده تاقی در طبقه فوقانی میدان نقش دنیا مواجه هستیم که ترکیبی متشکل از حجره در پشت و تاق نما در جلو میباشد که در عهدوپیمان صفوی دارنده کاربری استراحتگاهی بوده میباشد.درین مطالعه از آنان با تیتر حجره تاق نما ذکر شده میشود.
2.سیرتکامل ی دوم دربرگیرنده معماری میدان میباشد که دارنده تاق نما است. در یک نگاه کلی تاق نما را می اقتدار جزء طلاق ناپذیر جداره ی بخش اعظمی از میدان های تاریخی دانست که سازه بر دلایل مختلفی به عنوان مثال برای ساخت و ساز محصوریت مانند جداره پیرامون عمارت بهتر قاپو در میدان نقش عالم و جداره متصل به عمارت خزانه شاهی در میدان توپخانه به فعالیت گرفته گردیدهاست.
ولی شناسایی تاق نما درمعماری میدان های مشهور جمهوری اسلامی ایران تحت عنوان یک سیرتکامل جدا، برپایه نقش این عنصر در صورت دهی به مخلوط پلهپله در بدنه مهم میدان و خوی جداره های پیرامونی آنها انجام یافته میباشد. تاق نماها،تحت عنوان ایوانی خرد یا این که قسمتی از دیوار که با تاسیس تاقی معدود عمق نماسازی و زینت و با تاق ضربی یا این که رومی پوشیده میگردند.
همانند سکویی عرصه ای را برای نشستن عموم و تماشای فضای میدان آماده میکرد.
3.نقش موادتشکیل دهنده تاقی میدان های دارای شهرت جمهوری اسلامی ایران در سومی سیرتکامل، ساختوساز رواق پیرامون عرصه میدان میباشد. رواق ها، فضایی سرپوشیده و ردیف دار میباشند که از یک طرف مسدود بوده و برای رابطه عموما پیرامون یک گوشه و کنار به عمل میروند. رواق های تاقی ایجادشده درین سیرتکامل میادین با پهنا ۶/۵ متری در میدان گنجعلی خان و حدود ۳ متری در سبزه میدان و ۳/۵ متری در میدان خان یزد دربارهی بی واسطه با نقش تجاری آنان بوده و تکان عابران در پیرامون میدان را تسهیل می نمود.
میدان های مشهور جمهوری اسلامی ایران یا این تشریفات ترحیم مشهد که میدانهای شهری اهل ایران، به تناسب شغل هایی که در گوشه خویش داشته اند، گزینه مراجعه عامه مردم بوده اند. این تلاش مشمول خرید و فروش ، بیتوته و تماشا و تدارک آسایش اقلیمی در عرصه ی میدان ها بوده میباشد.
این عملکردها در پوسته سه سیرتکامل فرمی «حجره و حجره تاق نما» ، «تاقنما» ، و «رواق» به میدانها لینک و پیوند میخورند. از آنجا که جداره ها خلال تعریف و تمجید کالبدی میدان در کردار نام و نشان فرضی آن ها نقش بارزی دارااست؛ کارایی معماری میدان در کشور ایران آیتم پژوهش بر محور سه سیرتکامل فوق احصا میشود:
1.اولیه سیرتکامل، میادین دارنده حجره و حجره تاق نما میباشند . خواسته از حجره فضایی مانند اتاق در میادین یا این که بازارها، تراس مساجد، مدرسه های و خانقاه ها با کاربری تجاری یا این که غیرتجاری میباشد.
نقش عنصرها تاقی درین سیرتکامل، تولید حجره هایی با عملکردهای مختلف در اشکوب اولیه و دوم میدان است. چنانکه حجره های طبقه همکف میدان نقش عالم دارنده کاربری تجاری و حجره های طبقه ی همکف و فوقانی میدان توپخانه به ترتیب دارنده کاربری انباری و اقامتی برای مراقبت زنبورک ها و توپ ها و اسکان زنبورکچی ها و توپچی ها بوده میباشد از و سوی دیگر درین سیرتکامل با نوع دیگر از کارکرد موادتشکیل دهنده تاقی در طبقه فوقانی میدان نقش دنیا مواجه هستیم که ترکیبی متشکل از حجره در پشت و تاق نما در جلو میباشد که در عهدوپیمان صفوی دارنده کاربری استراحتگاهی بوده میباشد.درین مطالعه از آنان با تیتر حجره تاق نما ذکر شده میشود.
2.سیرتکامل ی دوم دربرگیرنده معماری میدان میباشد که دارنده تاق نما است. در یک نگاه کلی تاق نما را می اقتدار جزء طلاق ناپذیر جداره ی بخش اعظمی از میدان های تاریخی دانست که سازه بر دلایل مختلفی به عنوان مثال برای ساخت و ساز محصوریت مانند جداره پیرامون عمارت بهتر قاپو در میدان نقش عالم و جداره متصل به عمارت خزانه شاهی در میدان توپخانه به فعالیت گرفته گردیدهاست.
ولی شناسایی تاق نما درمعماری میدان های مشهور جمهوری اسلامی ایران تحت عنوان یک سیرتکامل جدا، برپایه نقش این عنصر در صورت دهی به مخلوط پلهپله در بدنه مهم میدان و خوی جداره های پیرامونی آنها انجام یافته میباشد. تاق نماها،تحت عنوان ایوانی خرد یا این که قسمتی از دیوار که با تاسیس تاقی معدود عمق نماسازی و زینت و با تاق ضربی یا این که رومی پوشیده میگردند.
همانند سکویی عرصه ای را برای نشستن عموم و تماشای فضای میدان آماده میکرد.
3.نقش موادتشکیل دهنده تاقی میدان های دارای شهرت جمهوری اسلامی ایران در سومی سیرتکامل، ساختوساز رواق پیرامون عرصه میدان میباشد. رواق ها، فضایی سرپوشیده و ردیف دار میباشند که از یک طرف مسدود بوده و برای رابطه عموما پیرامون یک گوشه و کنار به عمل میروند. رواق های تاقی ایجادشده درین سیرتکامل میادین با پهنا ۶/۵ متری در میدان گنجعلی خان و حدود ۳ متری در سبزه میدان و ۳/۵ متری در میدان خان یزد دربارهی بی واسطه با نقش تجاری آنان بوده و تکان عابران در پیرامون میدان را تسهیل می نمود.